Feldenkrais® är sensomotorisk träning som syftar till att höja individens medvetenhet både kroppsligt och mentalt för att få tillgång till hela den medfödda potentialen. Judo och andra österländska kampsporter inspirerade vetenskapsmannen och fysikern Moshe Feldenkrais (1904-1984), grundaren av metoden. Genom sin kombination av österländsk visdom och västerländsk vetenskap är Feldenkrais® en unik metod för ökat välbefinnande och hälsa.

Läs mer om Moshe Feldenkrais på Feldenkraismetoden.org


Hur går det till?
Feldenkrais® utövas i grupp eller individuellt.

I grupp guidar Feldenkraispedagogen rörelseserna verbalt. Utvalda rörelsesekvenser utövas i lugnt tempo, ofta liggande på rygg, mage eller i sidoläge. Grupplektioner har alltid ett tema relaterat till en funktion, som t.ex böja sträcka sig, gå, från sittande till stående. Deltagaren upplever oftast en omedelbar förbättring i hållning och andning, närvarokänsla och koncentration.

I individuell Feldenkrais®, guidas klienten med beröring. Olika rörelsevarianter prövas och utforskas. Klientens egen önskan att vilja förbättra någon funktion är temat. T ex sitta eller ligga bekvämare, vända sig om eller utföra andra rörelser med mindre ansträngning. Det kan också vara en önskan om att förbättra en sportaktivitet. Individuell Feldenkrais passar för den som inte vill eller kan delta i grupp, eller som komplement till träning i grupp.

Bekväma kläder behövs, det enda du klär av dig är skorna.

”Att göra det omöjliga möjligt, det möjliga lätt, och det lätta elegant"
Moshe Feldenkrais (1904-1984)



Hur fungerar Feldenkrais?
Feldenkrais® utövas i grupp eller individuellt.

I gruppen guidas du igenom en serie rörelsesekvenser verbalt. Inlärningen sker stegvis och i långsamt tempo, ofta liggande men även sittande, stående
och gående.

Individuellt leds dina rörelser med lätt beröring. Individuella lektioner anpassas helt och hållet för dig. Passar för dig som inte vill eller kan delta i grupp, eller som komplement.

Att göra det omöjliga möjligt, det möjliga lätt, och det lätta elegant"
Moshe Feldenkrais (1904-1984)


För vem passar Feldenkrais?
För dig som vill förbättra din golfsving, tennis, ridning, annan sport eller dans. Om du har musarm, stelhet i höfterna eller ryggbesvär. Feldenkraismetoden förstärker all slags träning och passar för var och en som vill förbättra sin förmåga fysiskt och psykiskt.



feldenkrais erbjuder
•    Specialutbildade instruktörer (Auktoriserade efter 4 års utbildning)
•    Gruppträning med inriktning på funktion
•    Personlig träning individuellt anpassad
•    Rehabilitering
•    Egenträning med CD


EGENträning med CD
Ett stort antal CD, band och böcker finns för egenträning i valfri miljö. Ett utmärkt komplement till grupp- eller individuell träning.



Videolänk:
Ruthy Alon demonstrates the restorative potential of natural movement.